5.8.11

The Luckiest Girl.


Bara att heta Beverly Cleary (kunde ha varit en pseudonym), och att få låna en bok utgiven i "Morrow Eagle Library Edition". Det är något med den där gröna och den där rosa färgen tillsammans. Kan man kalla dem för mossgrönt och gammalrosa, eller känns det för banalt? Utgåvan av Balettskorna är dessvärre inte min, utan bara lånad från biblioteket, men lika sönderläst som det exemplar jag brukade bära runt under armen i Smålands skogar under tidigt 90-tal. Sen fanns även Torsdagsbarn, som jag slukade med skräckblandad förtjusning (Barnhem! Fula mössor! De klippte av dem håret!). Men Flickorna Fossil var underbara. Herregud, vilka barndomsminnen!

P.S. Läs mer om Noel Streatfeild. DS

3 comments:

FransyskanH said...

ohhh! Barndomsminnen kan vi tala om! Biblioteksupplagan jag läste (ungefär varje sommar, säg...) av Balettskorna var i precis samma mossgröna nyans. Tack för minnet!

Fransyskan H said...

Haha - har just läst wikipediasidan... Har du sett följetongen: Tennisskorna, cirkusskorna, dansskorna... Spännande!

Anna W said...

Jag vet, så underbart! Såg följetången och även titeln "Balettskor till Anna", loved it!