21.10.11

Can I Quote You On That?

Alltid kul att läsa SvB:s digitala utgåva lite snabbt till morgonkaffet och se sig själv citerad. En och annan groda hoppar ju ut dock ut då och då, och tänkte därför "mota Olle i grind" (åh, detta fantastiska uttryck) genom att förklara mig lite bätte (innan jag upprör någon modebloggare/designer eller surdegsbakare/författare allt för mycket). Men mitt citat (om att folk inte skulle hålla på med fem saker samtidigt om det fanns riktiga jobb att söka) står jag fast vid. Jag tycker det är något sjukt över att det blivit "hippt" att vara en mångsysslande 80-talist (vilken 80-talist är för övrigt INTE mångsysslande?) eftersom väldigt många inte är det frivilligt (en artikel i ELLE på detta tema nyligen var droppen som fick bägaren att rinna över, hittar den tyvärr inte på nätet). Dessutom är det ju alltid t-shirtdesigner/inredningsbloggare/pod-progamledare och aldrig kundtjänstmedarbetare/ica-kassörska/personlig assistent dessa balla människor multitaskar runt som. De där brödjobben glömmer folk liksom bort att fronta när de berättar hur bra det går med modedesignandet/dj-andet/surdegsboksutgivandet, när det är de jobben som gör de håller kontakt med verkligheten och får in cash till alla resor och projekt. Mångsysslare betyder oftast arbetslös, let me tell you that. Tips till mångsysslaren: Våga erkänna ditt ohippa brödjobb, det är vad som gör dig ball. Tips till företagen: Våga anställa dessa mångsysslare och knyta dem till er, med skäliga (eller varför inte riktigt bra) löner (och inga jäkla projektanställningar!), så ska ni se vilka lojala (oh, well) allkonstnärer ni får som anställda!