10.5.11

Cirque the Soleil.

Jag skulle ju skriva varför jag tyckte att Cirkeln är så bra, och varför ni alla måste läsa den i vår. Är säker på att man kan läsa långa beskrivningar om vad boken handlar om på en mängd bloggar redan, men det får ni inte här - här får ni anledningarna till varför (jag vill inte spoilera hela handlingen för er!).

1. Sverige har väntat på en bok av det här slaget. En bok som tar allt från vår favoritkultur på andra sidan Atlanten och varsamt rör ner den i vår egen - en underbar mix av det bästa från två världar. 

2. Välskriven, underhållande, genomarbetad, smart rent dramaturgiskt (författarna har bokstavligt talat lärt sig att ha ihjäl sina älsklingar) - det här är sträckläsning på hög nivå mina vänner. 

3. Karaktärerna. Man blir helt besatt av dem! Man vill vara dem, vara med dem, vara med i gänget, lära känna dem. Jag saknar dem redan och fattar inte varför jag inte bara kan hoppa på en buss till Engelsfors och bara hoppa in i handlingen...

4. Den utspelar sig i Bergslagen. Bara en sån sak.

5. The cover - love the cover.  


Så - bara att bege sig till närmaste bokhandel, sjukskriva dig från jobbet och sätta dig på en bänk i solen. Dagen är räddad, over and out.

2 comments:

Tonårsboken - Elin said...

Håller helt och fullt med! Go Cirkeln!

Anna W said...

yay!