29.5.10

En mässa för massorna.

Jag funderar mycket över framtidens bokmässor. Book Expo har gjorts om de senaste åren - till det bättre anser många jag pratat med. Mässgolvet har krympt, det är färre dagar, men ett mer koncentrerat program med branschutvecklande seminarier av toppklass. Kanske är det därför dessa dagar varit så givande? Nu var det ju inte allt för många 80-talister där (inte vad jag kunde se åtminstone, om de inte såg extremt gamla ut för sin ålder), men jag undrar om och hur vi kommer att mässa när det vi som bossar i branschen. Inte så här, det är jag ganska säker på. Vad tror ni?


English: I've given a lot of thought to the book fairs of the future. Book Expo has evolved the last few years - many seem to think it's for the better. Smaller floor, fewer days and instead a more concentrated and high profiled seminar programme. Maybe that's why I liked it so much? But I didn't see too many people born in the 80-ies there and I wonder how we will be fairing when it's us who rules the book business. Not this way I'm sure. What do you think?

No comments: