12.2.11

Himlen börjar här.

Har precis spenderat hela förmiddagen med att läsa ut (och gråta så mycket att flera avbrott för ansiktstvätt fick införas) Himlen börjar här (The Sky is Everywhere).

Det här kan vara en av de finaste böckerna jag någonsin läst om saknad och sorg, och samtidigt är den helt befriad från sentimentalitet. Den är fantastisk - in its own right - eftersom karaktärerna och världen de lever i är helt egen och detaljerad. Den lever! Jag önskar att jag hade haft den här boken ett år eller så efter att min barndomskompis Amelie dött plötsligt i en olycka när vi var tonåringar.

När det gäller omslaget tycker jag Graphic Lady har gjort ett utomordentligt jobb för Gilla Böcker (kolla på de här omslagen - helt fel tycker jag - och även om det gröna är fint är ju taglinen uppåt väggarna - det här är inget ytligt kärleksspel - tvärt om). 

Ska du läsa en enda bok i år, eller om du behöver du tröst i saknaden efter någon som stått dig nära, läs den här boken!

No comments: